Firmele de team-building se dau peste cap sa-si scoata clientii din rutina.
Companiile de team-building fac eforturi pentru a inventa noi activitati care sa-i atraga pe clientii plictisiti de cele vechi. Activitatile outdoor (in aer liber) sunt in topul preferintelor, insa furnizorii sunt nevoiti sa le actualizeze continuu pentru ca si cererile clientilor se modifica constant.
Team-buildingul outdoor este o metoda traditionala de stimulare a coeziunii in echipele companiilor si de relaxare a angajatilor. Spre deosebire de varianta indoor, aceasta insista mai mult pe actiune si mai putin pe acumularea de cunostinte.
Modelele de activitati desfasurate in cadrul acestor actiuni au evoluat in ultimii ani, de la simple excursii, la mare sau la munte, la excursii in care participantii fac sporturi precum alpinism, plimbari cu ATV-uri, calarie, mountain-bike, paintball, scufundari, speologie sau tir, dar si multe altele.
Activitatea este aleasa pentru client de catre furnizorul de team-building, in urma identificarii naturii problemelor legate de echipa clientului si de membrii acesteia, sau de catre client in functie de necesitatile si de preferintele sale.
"Participantii prefera in special partea outdoor, cu toate ca departamentele de resurse umane de obicei recomanda activitatile indoor", a afirmat Dan Panturu, sales manager al Teambuilding.ro.
"Solutia este o imbinare a celor doua ingrediente in diferite proportii. Daca in urma unei actiuni de acest tip participantul ramane cu cateva idei referitoare la punctele lui tari si slabe, la modul cum s-a simtit lucrand in echipa si ce ar putea face pentru a-si imbunatati performantele proprii si pe cele ale echipei, atunci actiunea si-a atins scopul", a mai spus acesta.
Ce se cere
Conform topului realizat de Panturu, cele mai cautate servicii de team-building sunt pachetele standardizate pentru grupuri medii de pana in 50 de persoane. Pe locul secund se afla pachetele standardizate de ateliere pentru grupuri mari, de peste 80 de persoane (in cazul carora maximul atins a fost pentru grupuri de 300 persoane), iar pe locul 3 se claseaza pachetele "cu grad mare de adrenalina", gen bungee-jumping, tiroliana la inaltime mare, rapel, via ferrata, traversari pe corzi, catarare, destinate grupurilor de pana in 50-60 de persoane.
Ca furnizor de training, trebuie sa fii mereu in priza, ca sa poti acoperi o gama diversa de sporturi la nivel profesionist, sa-i faci pe oameni sa se implice la maxim.
Panturu, Teambuilding.ro
In cazul firmei de training EcoXtrem Teambuilding, cel mai solicitat program este cel cu tematica medievala , iar pe locul 2 se claseaza programul care include sporturi extreme precum escalada, rapel, tiroliana, traversari intre copaci, park adventure si altele.
"Cheia reusitei unui eveniment care include sporturi este ca oamenii sa aiba incredere in echipamentul folosit si in trainerii nostri, mai apoi clientii putand sa-si dezvolte increderea in ei insisi si in echipa", a adaugat reprezentantul EcoXtrem Teambuilding.
In cazul companiei Vision Consulting, cea mai solicitata activitate de team-building outdoor consta in programul de "treasure-hunt" (cautarea comorii), care include orientarea dupa harta si busola, rezolvare de enigme, gasire de indicii, jocuri de echipa si activitati gen "adventure" - traversare pe corzi, traversarea cu tiroliana, catarare si rapel. Pe locul al doilea in topul celor mai cerute servicii ale companiei se situeaza modulul "Robin Hood", alcatuit din activitati de tir cu arcul si paintball.
"Pe locul al treilea as clasa "discover the city", activitate care imbina incursiunea in istoria orasului in care are loc programul, cu parcurgerea contra cronometru a unor probe ce pun la incercare abilitatea de a face fata unor situatii noi, de a gasi solutii creative la problemele intalnite, iar participantii lucreaza in echipa pentru a descoperi comoara orasului", a spus Stavre Geanini, project manager al Vision Consulting.
Pretentii crescute
Conform unui studiu realizat de EcoXtrem Teambuilding in cursul anului trecut, activitatile outdoor sunt preferate de catre potentialii clienti, acestea avand avantajul unei invatari experientiale comparativ cu cele indoor, bazate pe acumularea de cunostinte.
"Programele de team-building outdoor, special concepute inca din faza de organizare, sunt insotite mereu de feedback. Acestea se pot transforma in activitati de invatare si dezvoltare sociala mult mai practice decat cele de tip indoor", crede Stefan Arghir de la EcoXtrem Teambuilding.
Cererea este din ce in ce mai pretentioasa la partea de team-building outdoor. "Exercitiile trebuie mereu sa fie altele si foarte bine sincronizate. Ca furnizor de training, trebuie sa fii mereu in priza, ca sa poti acoperi o gama diversa de sporturi la nivel profesionist, sa-i faci pe oameni sa se implice la maxim", a spus Dan Panturu, reprezentantul Teambuilding.ro.
Daniel Todea, de la compania Adventures4all, sustine aceasta idee si adauga ca "o firma sau un grup de persoane care a facut plimbari cu ATV-uri doreste altceva la a doua activitate team-building".
Tipuri de clienti
Conform specialistilor, pana in 2002 clientii preponderenti ai serviciilor de team-building erau companiile multinationale, insa in ultima perioada se poate observa o uniformizare a cererii, aceasta provenind inclusiv de la institutiile bugetare.
"Tot mai multe firme autohtone au adoptat acest model (team-building outdoor - n.r), la inceput ca pe o moda si mai apoi ca nevoie acuta. Initial, distractia in echipa era obiectivul. Pe parcurs, pretentiile s-au mai rafinat, clientii urmarind imbunatatirea comunicarii in echipa, rezolvarea unor probleme de achizitie intre firme, relationare intre departamente, urmarirea compartamentelor individuale si de grup, stabilirea performantelor indiviuale si de grup precum si altele", explica Dan Panturu.
In opinia lui Stefan Arghir, in team-building se tinde catre evenimente mult mai complexe, atat din punctul de vedere al metodelor de training, cat si al celorlalte servicii conexe.
"In 2008 a inceput sa creasca numarul solicitarilor pentru evenimente in strainatate, iar in aceasta perioada, datorita apropierii sezonului estival, este favorizat litoralul bulgaresc", a spus Arghir.
"Este interesant de observat interesul crescut manifestat de firmele mici si mijlocii cu actionariat integral romanesc, precum si de institutii ale statului. De asemenea, se remarca accentul mai mare pus pe partea de construire a echipei. De exemplu, firme care anul trecut au facut un eveniment cu toti angajatii au solicitat anul acesta []activitati pe departamente sau pe sectoare de activitate", a precizat Stavre Geanini.
Vision Consulting este prezenta pe piata furnizorilor de training, team building si consultanta organizationala din 2004. Cifra de afaceri pe 2007 a fost de aproximativ 150.000 euro, aproape dubla fata de anul precedent, iar pentru 2008 reprezentantii companiei estimeaza o crestere cu 40%, pana la 210.000 euro. Programele de team-building reprezinta in jur de 60% din activitatea firmei.
In cazul Vision Consulting, tarifele estimative pentru activitatile outdoor se situeaza intre 50 si 100 de euro de persoana.
Teambuilding.ro face parte din portofoliul de firme al agentiei de turism Smart Tours si ofera servicii de team-building outdoor si indoor, precum si de consultanta si training. In 2006, compania a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 350.000 de euro, iar in 2007, de circa 980.000 de euro. Ponderea activitatilor de team-building in venituri este de 50%.
In cazul Teambuilding.ro, tariful minim pentru un grup de 20 persoane este de 1.200 euro, iar maxim - de 2.000 euro. Pentru grupuri mai mari, tariful poate ajunge pana la 10.000 de euro pe eveniment.
EcoXtrem Teambuilding se axeaza pe servicii de team-building si a fost infiintata in vara lui 2006. In 2007 a realizat o cifra de afaceri aproape tripla fata de anul anterior, iar pentru 2008, oficialii companiei estimeaza o crestere de 80% comparativ cu 2007.
"Tarifele pentru activitatile de teambuilding se incadreaza, de regula, intre 150 de lei si 450 de lei de persoana. In aceste sume sunt incluse training-urile outdoor sau indoor, cu toata logistica necesara si cu toate materialele necesare crearii unei atmosfere deosebite", a spus Stefan Arghir.
"Restul costurilor implicate reprezinta in majoritate cheltuieli cu transportul, cazarea si masa. Acestea sunt independente de noi si depind mai degraba de alegerea clientului, in functie de conditiile de confort dorite", a adaugat trainerul.
Adventures4all este un brand detinut de compania Valahia Outdoor, prezenta pe piata romaneasca din 2000.
Autor: Catalina Stanciu, publicat pe 13 iun. 2008 in Daily Business